Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety

9. Festiwal Prawykonań / NOSPR / Franck Ollu - NOSPR

9. Festiwal Prawykonań / NOSPR / Franck Ollu

Kup bilet Plan sali
Ceny biletów: 15 zł
Dyrygent
Wykonawcy
Matthijs Koene – fletnia Pana
Paweł Gusnar – saksofon
Katarzyna Krzewińska – live electronics
Program
Hanna Kulenty
„Ad-Umbro” na fletnię Pana i orkiestrę symfoniczną
Marcin Stańczyk
„Live” na saksofon, zespół i taśmę
Katarzyna Krzewińska
„#nofilter” na wielką orkiestrę symfoniczną i live electronics

Gramy bezpiecznie – aktualne zasady uczestnictwa w wydarzeniach w NOSPR – tutaj

Hanna Kulenty – Ad-Umbro na fletnię Pana i orkiestrę symfoniczną

Ideę utworu Ad-Umbro (z łacińskiego: „nacieniować”, „naszkicować”, „krótko przedstawić”, „wskazać”, „naśladować”) nosiłam w sobie od ponad roku. Latem 2018 roku poznałam bowiem wirtuoza fletni Pana – Matthijsa Koene z Holandii.

Nigdy nie wpadłabym na pomysł napisania utworu na taki nietypowy instrument, ale po wysłuchaniu kilku koncertów Matthijsa i przekonaniu się jakie ma on możliwości techniczne
i muzyczne, zapragnęłam napisać dla niego kolejną kompozycję, opartą na mojej nowej, od kilku lat stosowanej technice, którą nazwałam „musique surrealistique”. Aby naszkicować, nacieniować, krótko przedstawić i wskazać na mój surrealizm, potrzebowałam do tego celu również orkiestry. A zatem: fletnia Pana – jako źródło dźwięku podstawowego. Orkiestra – jako cień, niby chór w tragedii greckiej. Albo odwrotnie. Zamiana ról przewidziana jak najbardziej, aby stworzyć ten mój surrealistyczny świat „światłocieni”, warstw muzycznych czy łuków emocjonalnych, widzianych w różnych perspektywach, przestrzeniach czasowych, trójwymiarowo – jeśli można to tak określić.

Bardzo trudno jest mi nazwać słowami moją muzykę, którą noszę w sercu, uszach
i głowie, dlatego pozwolę sobie, trochę w poetycki sposób, przybliżyć ideę mojego surrealizmu: „musique surrealistique”. Składam elementy muzyczne, struktury, charaktery, emocje, czyli moje łuki w taki sposób, aby mojej, i tak już nie do końca przewidywalnej formie muzycznej, nadać charakter jeszcze bardziej nieprzewidywalny, zaskakujący, trzymający
w jeszcze większym transie.

Moja forma muzyczna jest w pewnym sensie przewidywalna emocjonalnie. Łatwo odczytać struktury, które stosuję, rozróżnić obsesyjne motywy czy warstwy brzmieniowe. Mój język muzyczny, charakterystyczny dla Kulenty, nie zaskakuje coraz to nowymi pomysłami samego języka muzycznego, ale wykorzystaniem do maksimum tego, co sobie zaplanowałam w danym utworze. Trzyma się to wszystko w napięciu i tworzy kompaktowy kolaż moich struktur.

Ad–Umbro to kolejna próba mojego naśladowania realnego, czyniąc go surrealnym.

Na dzisiaj chcę dalej tworzyć i rozwijać swoje wizje, odkrywać dalej moje „musique surrealistique” i współpracować ze znakomitymi wirtuozami – jakim jest niewątpliwie Matthijs Koene, i ze znakomitymi orkiestrami – jaką jest NOSPR!

Hanna Kulenty

Hanna Kulenty - biografia (pdf)

Marcin Stańczyk – Live na saksofon, zespół i taśmę

Live is now

Live is true

Live is wait

Live is will

Live is wonder

Live is and

Live is real

Live is play

Live is reach

Live is full

Live is be

alive

Marcin Stańczyk

Marcin Stańczyk - biografia (pdf)

Katarzyna Krzewińska – „#nofilter” na wielką orkiestrę symfoniczną i live electronics

Inspiracją do powstania utworu jest książka Nie ma Mariusza Szczygła wyróżniona w 2019 roku Nagrodą Literacką Nike. Zbiór reportaży łączy temat pustki, braku, żałoby po stracie. Wydany w roku 2018 tom w kontekście obecnej sytuacji zyskuje na aktualności – obecnie
w codziennym życiu, niekiedy bardzo dotkliwie doświadczamy „nie ma”. Uczuciu pustki towarzyszy usilna próba przeniesienia życia do świata online, jednak wraz z pozytywnymi tego aspektami przychodzą również te negatywne – nadmiar bodźców i technologii staje się często pułapką. Planowany utwór to refleksja nad „komputeryzacją” świata i próba zobrazowania zalewającego nas szumu informacyjnego, który paradoksalnie wzmaga uczucie pustki
i tęsknoty. W kompozycji zastosowane zostaną nowoczesne technologie, takie jak przetwarzanie dźwięku w czasie rzeczywistym (live electronics) czy wielokanałowa transmisja dźwięku (system kwadrofoniczny).

Standardowe instrumentarium symfoniczne wzbogacone zostanie o dodatkowe dwa saksofony (sopranowy i barytonowy), akordeon i gitarę elektryczną. Brzmienie orkiestry poszerzone zostanie o zastosowanie elektroniki oraz współczesnych technik wykonawczych: mikrotonów, multifoników, efektów sonorystycznych.

Planowany utwór będzie w nowatorski sposób czerpał ze zdobyczy muzyki elektronicznej – często spychanej na margines przez środowiska akademickie. Jest to ogromny obszar dla poszukiwań barwowych oraz rytmicznych. Element transowości oraz to jak manipulacja barwą, rytmem, tempem czy zakresem częstotliwości oddziałują na słuchaczy jest ciekawe pod względem psychologicznym i tworzy szerszy kontekst do odczytania kompozycji.

Walorem edukacyjnym utworu jest świadome wykorzystanie zdobyczy technologii w postaci live electronics i wielokanałowej projekcji dźwięku, a także kreowanie brzmienia, które łączy w sobie walory muzyki symfonicznej i popularnej (elektronika, sampling). Elementy te szczególnie ważne są dla młodych słuchaczy, w życiu których technologia jest silnie obecna. Estetyka muzyki elektronicznej staje się spoiwem przybliżającym odbiorcę do zrozumienia tych bardziej klasycznych, orkiestrowych środków wyrazu powodując, że kompozycja jest bardziej przystępna.

Katarzyna Krzewińska

Katarzyna Krzewińska - biografia (pdf)

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

Patroni medialni

Współorganizatorzy

Partnerzy

Partner motoryzacyjny

Wydawcą utworów Hanny Kulenty i Marcina Stańczyka jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne

Najbliższe koncerty

JazzKLUB / Jan Ptaszyn Wróblewski Sextet
JazzKLUB / Mój Karnet
202119:30

JazzKLUB / Jan Ptaszyn Wróblewski Sextet / Komeda: Moja słodka europejska ojczyzna

Sala kameralna

Brak biletów
NOSPR / Koncert inauguracyjny / Beethoven – IX Symfonia
S1Abonament
202119:30

NOSPR / Koncert inauguracyjny / Beethoven – IX Symfonia

Sala koncertowa

{oh!} Orkiestra Historyczna / Kobiecość w ujęciu Georga Philippa Telemanna
Muzyka Dawna / Mój Karnet
202119:30

{oh!} Orkiestra Historyczna / Kobiecość w ujęciu Georga Philippa Telemanna

Sala koncertowa

Kup bilet
Orkiestra Filharmonii Narodowej / Andrzej Boreyko / Konstanty Andrzej Kulka
202118:00

Orkiestra Filharmonii Narodowej / Andrzej Boreyko / Konstanty Andrzej Kulka

Sala koncertowa

Kup bilet
9. Festiwal Prawykonań „Polska muzyka najnowsza” / Instalacja dźwiękowa Barbary Kingi Majewskiej (nowa data)
Festiwal Prawykonań
202116:00

9. Festiwal Prawykonań „Polska muzyka najnowsza” / Instalacja dźwiękowa Barbary Kingi Majewskiej (nowa data)

Foyer NOSPR

9. Festiwal Prawykonań „Polska muzyka najnowsza” / Ensemble Kompopolex (koncert przeniesiony)
Festiwal Prawykonań
202118:10

9. Festiwal Prawykonań „Polska muzyka najnowsza” / Ensemble Kompopolex (koncert przeniesiony)

Sala kameralna

Anna Maria Jopek - Przestworza (nowa data koncertu)
Koncerty zewnętrzne
202120:00

Anna Maria Jopek - Przestworza (nowa data koncertu)

Sala koncertowa

Brak biletów
9. Festiwal Prawykonań „Polska muzyka najnowsza” / Kwartet Śląski
Festiwal Prawykonań / Kwartet Śląski
202118:00

9. Festiwal Prawykonań „Polska muzyka najnowsza” / Kwartet Śląski

Sala kameralna

Kup bilet
NOSPR / Clelia Cafiero
S3Abonament
202112:00

NOSPR / Clelia Cafiero

Sala koncertowa

JazzKLUB / 20-lecie zespołu RGG
JazzKLUB / Mój Karnet
202119:30

JazzKLUB / 20-lecie zespołu RGG

Sala kameralna

Kup bilet

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading