Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

Recital mistrzowski / Magdalena Lisak / Stefka Perifanova - NOSPR

Recital mistrzowski / Magdalena Lisak / Stefka Perifanova

Niedziela
18:00
Wykonawcy
Magdalena Lisak – fortepian
Stefka Perifanova – fortepian
Program

Wolfgang Amadeus Mozart – Sonata C-dur KV 521

Fryderyk Chopin – Wariacje D-dur na temat pieśni T. Moore’a wg włoskich melodii ludowych, op. posth.

Franz Schubert

Rondo D-dur Notre amitié est invariable D 608

Dwa marsze charakterystyczne C-dur op. posth. 121

Henryk Mikołaj Górecki

Toccata op. 2 nr 2

Pięć utworów op. 13

Maurice Ravel – Rapsodia hiszpańska

Utwory na cztery ręce pisał Wolfgang Amadeusz Mozart (1756-1791) już jako dziecko. Wykonywał je wraz z siostrą, Nannerl, podczas podróży po całej muzycznej Europie, u boku dumnego ojca. Sonata C-dur KV 521 (1787) jest ostatnim jego dziełem w tym gatunku. Pisał je dla swych uczennic, przestrzegając uprzejmie, że są „dość trudne”. Inaczej niż zwykle, obie partie są równorzędne. Określenia zawarte w partyturze – cembalo primocembalo secondo – świadczą o tym, iż Mozart dopuszczał (zalecał?) wykonanie na dwóch fortepianach.

Spośród wielkich kompozytorów nikt nie napisał tyle dzieł na cztery ręce, co Franciszek Schubert (1787-1828). Wiele z nich to utwory wielkiej wagi. Inne – lżejsze, ale nie mniej wartościowe – są przykładem towarzyskiego Biedermeieru. Należą do najbardziej osobistych rozdziałów tej twórczości. Wykonywał je Schubert ze swoimi uczennicami, i wlewał w nie całe swoje nieśmiałe serce. Rondo D-dur (1818) zyskało podtytuł Notre amitié est invariable („Nasza przyjaźń jest niezmienna”) już pośmiertnie, z inicjatywy wydawcy, zapewne z powodu krzyżujących się rąk wykonawców pod koniec utworu – pogodnego, choć przesłoniętego lekkim woalem melancholii. Dwa marsze charakterystyczne (1826?) mają typową dla tego gatunku formę potpourri – „składanki” wyśmienitych muzycznych pomysłów, w tonie euforycznym.    

Wariacje D-dur na temat pieśni T. Moore’a wg włoskich melodii ludowych (1824-26) to cudem ocalałe, młodzieńcze dziełko Fryderyka Chopina (1810-1849), w którym mierzył się on z wariacjami na ten sam temat Ferdynanda Riesa (1784-1838), najwybitniejszego ucznia Beethovena.

Dwa utwory Henryka Mikołaja Góreckiego (1933-2010), mimo bliskości dat powstania, dzieli estetyczna przepaść. Toccata op. 2 (1955) to wzorowana na Bartóku „muzyka z krwi i kości” – surowa, szorstka, ale utrzymana w formach neoklasycznych. W Pięciu utworach op. 13 (1959) panuje już estetyka powojennej awangardy: to sieć punktów (i klasterów) rozsypanych w przestrzeni wedle matematycznego porządku. Ale nawet w tym języku Górecki potrafi uzyskać wielką skalę ekspresji, co odróżnia go od Pierre’a Bouleza, którego Structures (1951) na dwa fortepiany były tu zapewne wzorem.

Mało kto pamięta, że znana dziś przede wszystkim w wersji orkiestrowej Rapsodia hiszpańska (1907) pierwotnie przeznaczona była na dwa fortepiany. Jej zaczynem stała się młodzieńcza Habanera (1895), uzupełniona trzema pozostałymi ogniwami. Maurice Ravel (1875-1937), urodzony w Kraju Basków, daje tu genialny obraz swej ojczyzny.

Marcin Trzęsiok

Najbliższe koncerty

Koncert Europejskiej Orkiestry i Chóru Studentów Medycyny
202518:00

Koncert Europejskiej Orkiestry i Chóru Studentów Medycyny

Sala koncertowa

Kup bilet
Karuzela Gna
Koncerty gościnne
202519:00

Karuzela Gna

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
Tournée po Japonii / NOSPR / Marin Alsop / Hayato Sumino / Masaya Kamei
NOSPR on Tour
202519:00

Tournée po Japonii / NOSPR / Marin Alsop / Hayato Sumino / Masaya Kamei

Tokio - Tokio Opera City

Jubileusz 35-lecia Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”
Muzyka chóralna
202519:30

Jubileusz 35-lecia Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”

Sala koncertowa

Kup bilet
Tournée po Japonii / NOSPR / Marin Alsop / Hayato Sumino
NOSPR on Tour
202519:00

Tournée po Japonii / NOSPR / Marin Alsop / Hayato Sumino

Tokio - AUBADE Hall

Tournée po Japonii / NOSPR / Marin Alsop / Hayato Sumino
NOSPR on Tour
202514:00

Tournée po Japonii / NOSPR / Marin Alsop / Hayato Sumino

Osaka – The Symphony Hall

Tournée po Japonii / NOSPR / Marin Alsop / Hayato Sumino
NOSPR on Tour
202514:00

Tournée po Japonii / NOSPR / Marin Alsop / Hayato Sumino

Kurashiki Shimin Hall

Tournée po Japonii / NOSPR / Marin Alsop / Hayato Sumino
NOSPR on Tour
202514:00

Tournée po Japonii / NOSPR / Marin Alsop / Hayato Sumino

Jokohama - Minato Mirai Hall

Tournée po Japonii / NOSPR / Marin Alsop / Hayato Sumino
NOSPR on Tour
202519:00

Tournée po Japonii / NOSPR / Marin Alsop / Hayato Sumino

Tokio – Suntory Hall

Tournée po Japonii / NOSPR / Marin Alsop / Hayato Sumino
NOSPR on Tour
202518:45

Tournée po Japonii / NOSPR / Marin Alsop / Hayato Sumino

Nagoja – Aichi Prefectural Art Theater

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading