Bożena Sacharczuk - NOSPR
Bożena Sacharczuk

Absolwentka wrocławskiej ASP. Od 1998 roku związana zawodowo z macierzystą uczelnią. Artystka sztuk wizualnych, doktor habilitowana sztuk plastycznych, profesor uczelni. Zajmuje się ceramiką artystyczną. Laureatka stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Młoda Polska (2006). Otrzymała odznakę Zasłużony dla Kultury Polskiej (2020) i Brązowy Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis (2024). W 2018 roku założyła Laboratorium Eksperymentu Technologicznego w Katedrze Ceramiki na Wydziale Ceramiki i Szkła wrocławskiej ASP.
Kuratorka wystaw zbiorowych i redaktorka publikacji związanych z projektami artystycznymi.
Do tej pory zrealizowała 30 wystaw indywidualnych, w tym: Bożena Sacharczuk – Konteksty, w Muzeum Narodowym we Wrocławiu (2014). Jej prace znajdują się w m.in. zbiorach: Muzeum Narodowe, Wrocław; Muzeum Narodowe, Poznań; Muzeum Ceramiki, Faenza (Włochy); Muzeum Sztuki Współczesnej, Kiszyniów (Mołdawia); Centrum Ceramiki, Kohila (Estonia); kolekcja Galerii ON, Seul (Korea Płd.) oraz w prywatnych kolekcjach w kraju i zagranicą.
Od 2019 roku współpracuje na wyłączność w Fine Art Gallery Art of Ceramics.
Ceramiczne unikaty traktuję jako dzieła malarsko-rzeźbiarskie, każdorazowo analizując zagadnienia relacji formy z przestrzenią. Jednocześnie staram się osiągać oryginalne efekty kolorystyczne i teksturalne, które zbliżają ją do twórczości malarskiej, a możliwe są do uzyskania tylko w ceramice.
Najnowsza kolekcjaceramiki artystycznej Struktury melodyczne prezentowana na wystawie Układy improwizowane w NOSPR w Katowicach, dedykowana jest aspektom muzycznym i dotyczy relacji materii plastycznej i muzycznej, które przenikając się, wzbogacają naszą percepcję doznań estetycznych i emocjonalnych. Kompozycja układów form ceramicznych, wpleciona w przestrzeń architektoniczną wnętrza NOSPR wprowadza nowe, wizualne elementy, by swoją ekspresyjnością i rytmiką stać się plastycznym zapisem abstrakcyjnego charakteru muzyki.
Muzyka jest jedną z ważniejszych inspiracji, która pomaga rozbudzać pokłady naszej wyobraźni.
Przestrzeń NOSPR, tak perfekcyjnie zaprojektowana, swoimi proporcjami, przestrzennością i „pojemnością" odzwierciedla czystość i pełnię brzmienia muzycznego. Stała się dla mnie punktem wyjścia do zrealizowania obiektów ceramicznych, które stanowią niejako kontynuację rozmachu brył i kierunków zastosowanych w tej architekturze – mocnych pociągnięć, wrysowujących się w perspektywę tej przestrzeni. Są również dla mnie nawiązaniem do dynamicznych gestów, które dyrygent wykonuje podczas prowadzenia orkiestry.
Owe ceramiczne „układy improwizowane" możemy więc interpretować w sposób, jaki traktujemy utwór muzyczny. Abstrakcyjne dźwięki budzą w naszej wyobraźni różnorodne obrazy i skojarzenia, a ceramiczne falujące układy, pełne rytmicznych, powtarzalnych struktur i barw, mogą w naszej wyobraźni wywoływać poczucie melodycznego brzmienia.
Kolekcja stanowi kontynuację rozpoczętego w 2023 roku cyklu autorskich prezentacji tematycznych zatytułowanych w labiryncie zdarzeń_w labiryncie wrażeń, w których dzielę się najważniejszymi dla mnie inspiracjami odnoszącymi się do fundamentalnego natura naturans ceramiki.
Najbliższe koncerty

Układy improwizowane / wernisaż wystawy ceramiki unikatowej Bożeny Sacharczuk
Foyer NOSPR