Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

Chór mieszany Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie - NOSPR

Chór mieszany Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie

fot. Adam Golec

Chór Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie powstał w 1945 r., by 5 lat później zyskać status zespołu zawodowego. Poczynając od I nagrody otrzymanej w 1951 r. na I Festiwalu Muzyki Polskiej w Warszawie, zyskiwał coraz większe uznanie artystyczne, występując w bogatym repertuarze, obejmującym zarówno utwory oratoryjne, jak i a cappella różnych epok.

Zespół brał udział w wielu renomowanych festiwalach polskich (Wratislavia Cantans, Warszawska Jesień, Gaude Mater w Częstochowie) i zagranicznych (Festival de La Chaise-Dieu, Sagra Musicale Umbra, Maggio Musicale Fiorentino, Edinburg Festival, Festival van Vlaanderen, Biennale di Venezia, Festival Gulbenkian de Música, Festival Internazionale de Baalbeck, Festival d'art Sacré de Paris, Internazionales Brucknerfest Linz, Festival Europäischer Musik, Festival Berlioz, Salzburger Festspiele, Royal Opera Festival). Od pierwszej edycji Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena chór bierze udział w jego projektach.

Podczas licznych tournées formacja koncertowała w niemal w całej Europie, a także w Iranie, Kanadzie, Libanie, Turcji, Stanach Zjednoczonych oraz byłych republikach Związku Radzieckiego. Jako pierwszy polski zespół wystąpił w La Scali w Mediolanie. Towarzyszył wielu orkiestrom zagranicznym, m.in. Wiener Symphoniker, Beethoven Orchester Bonn, Orchestre de la Radio Télévision Belge, Orchestra Sinfonica della Radiotelevisione Italiana di Roma, Orchestra dell'Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Orchestra Sinfonica dell'Emilia-Romagna „Arturo Toscanini”, Orchestra Sinfonica Siciliana di Palermo, Staatskapelle Dresden, Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Rotterdams Philharmonisch Orkest, Orchestre Philharmonique du Montpellier, Stockholm Philharmonic Orchestra, Limburgs Symfonie Orkest w Maastricht.

Chór Filharmonii Krakowskiej brał udział w uroczystościach o randze międzynarodowej, takich jak koncert w Watykanie w 10. rocznicę pontyfikatu Jana Pawła II (1988), koncert w Berlinie z okazji zjednoczenia Niemiec (1990), obchody 50. rocznicy wyzwolenia obozu koncentracyjnego Auschwitz czy koncert w Watykanie z okazji zjednoczenia trzech kultur (2004). 27 kwietnia 2014 r. zespół uświetnił uroczystości kanonizacyjne papieży Jana XXIII oraz Jana Pawła II w Watykanie, zaś 5 maja 2014 r. wziął udział w specjalnym koncercie pt. Peace through Music „In Our Age”, będącym muzycznym hołdem dla postaci kanonizowanych papieży. Występ zespołu w waszyngtońskim Constitution Hall poprowadził Sir Gilbert Levine, nazywany – ze względu na swoją bliską współpracę oraz przyjaźń z Janem Pawłem II – „papieskim maestro”.

Prócz monumentalnych dzieł oratoryjnych, chór ma w repertuarze opery (od dzieł W.A. Mozarta po Czarną maskę K. Pendereckiego), a także utwory o charakterze popularnym (Misa criolla A. Ramíreza, Liverpool Oratorio P. McCartneya, Requiem A.L. Webbera czy Trionfi C. Orffa).

Chór Filharmonii Krakowskiej od lat uczestniczy w dziele popularyzacji muzyki Krzysztofa Pendereckiego. Perfekcyjne wykonanie trudnej zarówno w warstwie muzycznej, jak i językowej Jutrzni stało się wręcz wizytówką zespołu, a nagranie Pasji według św. Łukasza uhonorowane zostało Grand Prix du Disque. Cenną pamiątką współpracy z kompozytorem jest dedykacja poświęcona krakowskiemu chórowi, jaka znalazła się w pierwszym wydaniu Stabat Mater.

Do znaczących osiągnięć dyskograficznych zespołu należą rejestracje muzyki W. Kilara. Płyta, na której znalazły się Krzesany, Angelus oraz Victoria otrzymała nominację do nagrody Fryderyk (1997). Chór uczestniczył ponadto w nagraniach muzyki filmowej Kilara, m.in. do Drakuli w reż. F.F. Coppoli oraz Króla ostatnich dni w reż. T. Toellego.

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading