Florian Boesch - NOSPR
Florian BoeschBas
Austriacki baryton Florian Boesch to jeden z największych interpretatorów pieśni, jakich możemy usłyszeć w naszych czasach. Występował na takich scenach jak wiedeńskie Musikverein i Konzerthaus, londyńska Wigmore Hall, nowojorska Carnegie Hall, Concertgebouw w Amsterdamie, Laeiszhalle w Hamburgu, Konzerthaus w Dortmundzie, Filharmonie w Kolonii i Luksemburgu, deDoelen w Rotterdamie, a także na festiwalach w Edynburgu, Schwetzingen i Salzburgu. W Glasgow i Australii (Sydney, Adelaide i Melbourne), z Malcolmem Martineau, wykonywał wszystkie trzy wielkie cykle Schuberta. Był artystą rezydentem Wigmore Hall, Konzerthaus w Wiedniu, Teatro de la Zarzuela w Madrycie oraz Theater an der Wien. W sezonie 2021/2022 zachwycał swoją wszechstronnością jako artysta rezydent Elbphilharmonie w Hamburgu.
Florian Boesch jest często zapraszany do występów koncertowych z renomowanymi orkiestrami, takimi jak filharmonicy wiedeńscy i berlińscy, Bawarska Symfoniczna Orkiestra Radiowa, Concertgebouw Orchestra Amsterdam, Wiedeńska Orkiestra Symfoniczna, Gewandhaus Orchestra w Lipsku, Staatskapelle w Dreźnie, Kammerphilharmonie w Bremie, Orkiestra Symfoniczna w Bambergu, London Symphony Orchestra, czy Chamber Orchestra of Europe, pod batutą tak uznanych dyrygentów jak Giovanni Antonini, Ivor Bolton, Teodor Currentzis, Riccardo Chailly, Gustavo Dudamel, Adam Fischer, Iván Fischer, Stefan Gottfried, Philippe Herreweghe, Pablo Heras-Casado, Vladimir Jurowski, Mariss Jansons, Sir Roger Norrington, Andrés Orozco-Estrada, Sir Simon Rattle, Robin Ticciati, czy Franz Welser-Möst. Florian Boesch blisko współpracuje z Nikolausem Harnoncourtem. Pośród ich niedawnych wspólnych przedsięwzięć znajdziemy Mesjasza i Saula Händla w wiedeńskim Musikverein oraz Królową elfów Purcella na festiwalu Styriarte w 2014 r. Na festiwalu w Salzburgu wspólnie wykonywali Stworzenie świata i Pory roku Haydna.
Pośród najważniejszych w obecnym sezonie znajdziemy występy z LSO pod batutą Sir Simona Rattle’a w Edynburgu i na BBC Proms, Pory roku Haydna z Il Giardino Armonico pod batutą Giovanniego Antoniniego, jak również Mszę w C dur Beethovena z Tonhalle Orchestra prowadzoną przez tegoż, IX Symfonię Beethovena z Munich Philharmonic i Pablem Heras-Casado oraz z Czech Philharmonic pod batutą Semyona Bychkova, Requiem Brahmsa i Pasję wg św. Mateusza Bacha z Collegium Vocale Gent i Philippem Herreweghe, Missa Solemnis Beethovena z Vienna Philharmonic i Herbertem Blomstedtem, by wymienić jedynie parę z nich. Występuje też z recitalami w Concertgebouw w Amsterdamie, londyńskiej Wigmore Hall, wiedeńskim Konzerthaus, Teatro de la Zarzuela w Madrycie i na festiwalu w Wiesbaden.
Florian Boesch wywiera też niemałe wrażenie na miłośnikach opery, ostatnio w Saulu Händla i Orlando Clausa Guthe w Theater an der Wien. Inne entuzjastycznie przyjęte interpretacje to Łazarz Schuberta, Mesjasz Händla, Jonathan Peachum w Operze za trzy gorsze Kurta Weilla Threepenny Opera, Królowa elfów Purcella, Wozzeck Albana Berga, Wesele Figara Mozarta w Theater an der Wien, jak również Mefistofeles w Potępieniu Fausta Schillera w Schiller Theatre i pod batutą Sir Simona Rattle’a w Berlińskiej Operze Państwowej. Najważniejsze produkcje w jego karierze to m. in. Wozzeck Albana Berga w Kolonii i Così fan tutte Mozarta na Festiwalu w Salzburgu. W sezonie 2022/2023, Florian Boesch zadebiutował w Wiedeńskiej Operze Państwowej z mahlerowskim projektem Von der Liebe Tod (Calixto Bieito i Lorenzo Viotti), a w maju 2023 r. wystąpił w inscenizacji Pięknej młynarki Schuberta z Nikolausem Habjanem i Musicbanda Franui w Berlińskiej Operze Państwowej Unter den Linden, którą przedstawił też na Bregenz Festival, w Operze w Grazu i na Salzkammergut Festival w Gmunden. Entuzjastycznie przyjętą produkcję wznowiono w Theater an der Wien w listopadzie 2023 r. Przedtem, wystąpił w październiku jako Zoroastro w Orlandzie Händla w reżyserii Clausa Gutha, tym razem w madryckim Teatro Real.
Jego nagrania spotykają się z powszechnym uznaniem krytyki na całym świecie, czego przykładem jest chociażby nagroda Edison Klassiek 2012. Piękna młynarka była nominowana do Grammy 2015 w kategorii wokalistyki klasycznej solo. Z początkiem września 2017 nakładem wytwórni Hyperion ukazało się jego nowe nagranie Podróży zimowej Schuberta z pianistą Rogerem Vignoles. Następnie, jesienią 2018 r. pojawiły się orkiestrowe pieśni Schuberta z Concentus Musicus Wien pod batutą Stefana Gottfrieda. Jego nagrania pieśni Schumanna i Mahlera, wydane przez Linn Records, zdobyły BBC Music Magazine Award. W maju 2023 r. wydał nowy album z Dichterliebe i Kerner Lieder Schumanna, również nakładem Linn Records.
Pierwsze lekcje śpiewu Florian Boesch pobierał u KS Ruthilde Boesch. Podczas studiów na wiedeńskim University of Music and Performing Arts uczył się w klasie pieśni i oratoriów KS Roberta Holla. Od 2015 r. sam jest profesorem tejże katedry.