Sasha Cooke - NOSPR
Sasha CookeMezzosopran

Dwukrotna laureatka nagrody Grammy, mezzosopranistka Sasha Cooke została określona przez The New York Times jako „olśniewająca indywidualność”, a przez Opera News jako „połączenie opanowania, blasku i elegancji”. Artystka występowała na scenach Metropolitan Opera, San Francisco Opera, English National Opera, Seattle Opera, Opéra National de Bordeaux i Gran Teatre del Liceu, a także z ponad 90 orkiestrami symfonicznymi na całym świecie, często wykonując dzieła Mahlera. W 2022 roku została mianowana współdyrektorką Lehrer Vocal Institute w Music Academy of the West. Jej album how do I find you [jak mam cię odnaleźć] otrzymał nominację do nagrody Grammy 2022 w kategorii Najlepszy Album Wokalny (Solo).
Sasha Cooke rozpoczęła sezon 2024/25 powrotem na Bard Festival, gdzie wystąpiła jako Małgorzata w La Damnation de Faust [Potępieniu Fausta], a następnie jako Brangien w Tristan und Isolde [Tristanie i Izoldzie] pod batutą Sir Marka Eldera podczas Gstaad Festival. Na scenie operowej zadebiutuje w La Monnaie de Munt jako Emilie Ekdahl w światowej premierze opery Fanny and Alexander [Fanny i Aleksander] Mikaela Karlssona i Royce’a Vavreka, u boku Thomasa Hampsona i Anne Sofie von Otter, w reżyserii Ivo van Hove’a. Wystąpi także w Houston Grand Opera jako Wenus w nowej inscenizacji Tannhäusera [Tannhäuser] w reżyserii Franceski Zambello. Na estradzie koncertowej artystka powraca do ról z najważniejszego repertuaru; będą to: II Symfonia Mahlera z Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia pod batutą Daniela Hardinga, z San Francisco Symphony pod batutą Esa-Pekki Salonena (w jego ostatnich koncertach jako dyrektora muzycznego) oraz z Vienna Radio Symphony Orchestra i Marin Alsop w Wiener Konzerthaus. Zaśpiewa również w III Symfonii Mahlera z Netherlands Radio Philharmonic i Kariną Canellakis, z Cologne Philharmonic i Cristianem Măcelaru oraz z Tucson Symphony Orchestra, z którą wykona także Rückert-Lieder [Pieśni do słów Rückerta]. Wystąpi z Los Angeles Philharmonic i Gustavo Dudamelem w programie poświęconym Almie Mahler, który zaprezentuje także w Royal Festival Hall w Londynie z London Philharmonia i Marin Alsop. Wśród innych projektów koncertowych znajdą się także: Requiem Mozarta z Oslo Philharmonic i Klausem Mäkelą, Stabat Mater Dvořáka z Slovenian Philharmonic Orchestra, Gurre-Lieder [Pieśni z Gurre] Schönberga z Vienna Symphoniker, IX Symfonia Beethovena z St. Louis Symphony i Gemmą New oraz koncert z Brazos Valley Symphony Orchestra, w którym wykona Des Knaben Wunderhorn [Cudowny róg chłopca] razem z mężem, barytonem Kellym Markgrafem. W recitalach powraca do Wigmore Hall z pianistą Malcolmem Martineau oraz wystąpi w Carnegie Hall w From Jewish Folk Poetry [Z żydowskiej poezji ludowej] Szostakowicza z Susanną Phillips, Brandonem Jovanovichem i pianistą Jewgienijem Kissinem.
W sezonie 2023/24 Sasha Cooke powróciła do San Francisco Opera, gdzie ponownie wcieliła się w postać Laurene Jobs w operze The (R)evolution of Steve Jobs [(R)ewolucja Steve’a Jobsa] Masona Batesa – nagrodzonej Grammy w 2019 roku w kategorii Najlepsze Nagranie Operowe. W tym sezonie zadebiutowała również jako Brangien w Tristan und Isolde [Tristanie i Izoldzie] w Opéra de Rouen pod batutą Bena Glassberga oraz jako Donna Elvira w Don Giovannim w Houston Grand Opera pod kierownictwem Dame Jane Glover. Wykonała także prawykonania takich dzieł, jak The Diving Bell and the Butterfly [Skafander i motyl] Joby’ego Talbota w Dallas Opera oraz cykl pieśni Scotta Ordwaya w ramach serii Stanford Live. W repertuarze koncertowym artystka powróciła do San Francisco Symphony ze suitą baletową Pulcinella Strawińskiego, do Oregon Symphony i Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia z Messiah [Mesjaszem] Händla oraz wykonała i nagrała utwór One Sweet Morning [Jeden słodki poranek] Corigliana z Nashville Symphony. W recitalach wystąpiła w Boston Conservatory z pianistką Jessicą Shinn, w Chamber Music Society of Palm Beach z Johnem Churchwellem, w Cleveland Institute of Music z pianistą Kirillem Kuzminem i gitarzystą Jasonem Vieaux, a także w Stanford Live z pianistką Laurą Dahl i członkami kwartetu smyczkowego St. Lawrence String Quartet.
Stworzony w 2020 roku zbiór tekstów i muzyki pt. how do I find you [jak mam cię odnaleźć], wydany przez wytwórnię Pentatone Records, to muzyczno-literacki zapis emocji artystów w czasie pandemii – pełen zmagań, ale też nadziei. Można go posłuchać na wszystkich platformach streamingowych.
Artystka, oddana sztuce recitalu, zyskała uznanie krytyki swoim debiutami w Nowym Jorku i Waszyngtonie, gdzie została zaprezentowana przez Young Concert Artists w Zankel Hall (Carnegie Hall) i Kennedy Center. Występowała również z recitalami w Alice Tully Hall, Wigmore Hall, Kennedy Center oraz w 92nd St Y. Jej nagrania ukazały się m.in. nakładem Hyperion, BIS, Chandos, Pentatone, Naxos, Bridge Records, Yarlung, GPR Records oraz Sono Luminus. Ostatnio pojawiła się na nagraniach takich utworów, jak: Intonations: Songs from the Violins of Hope [Intonacje: Pieśni ze skrzypiec nadziei] Jake’a Heggiego i Gene’a Scheera (Pentatone); Meditations on Rilke [Medytacje na motywach Rilkego] Michaela Tilsona Thomasa z San Francisco Symphony (Grammy 2021 w kategorii Najlepsze Kompendium Muzyki Klasycznej); L’enfance du Christ [Dzieciństwo Chrystusa] z Sir Andrew Davisem i Melbourne Symphony (Chandos); The (R)evolution of Steve Jobs [(R)ewolucja Steve’a Jobsa] Batesa (Pentatone, Grammy 2019 w kategorii Najlepsze Nagranie Operowe); II Symfonia Mahlera z Osmo Vänską i Minnesota Orchestra (BIS) oraz Sasha Cooke LIVE, wybór nagrań z festiwalu muzyki kameralnej Music@Menlo (wyd. Music@Menlo).
Sasha Cooke, absolwentka Rice University oraz Juilliard School, kształciła się także w Music Academy of the West, Aspen Music Festival, Steans Music Institute przy Ravinia Festival, Wolf Trap Foundation, Marlboro Music Festival oraz w Programie Rozwoju Młodych Artystów Lindemann przy Metropolitan Opera. Brała również udział w programach szkoleniowych dla młodych artystów prowadzonych przez Seattle Opera oraz Central City Opera. Była wykładowczynią mistrzowskich kursów wokalnych w Stanach Zjednoczonych, Australii i Kanadzie. Mieszka w pobliżu Houston w Teksasie z mężem, barytonem Kellym Markgrafem, oraz córkami Evelyn i Julią.
Najbliższe koncerty

Festiwal Katowice Kultura Natura / Orientalne marzenia i polskie wiosny / NOSPR / Kuan
Sala koncertowa