Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety

Victorien Vanoosten - NOSPR

Victorien Vanoosten Dyrygent

fot. Germain Verhille

Dyrygent i pianista Victorien Vanoosten od 2019 roku piastuje stanowisko dyrektora muzycznego szwajcarskiej orkiestry Ensemble Symphonique Neuchâtel. Jest też pierwszym dyrygentem DEMOS francuskiego projektu obejmującego działalność orkiestry na wzór El Sistema przy Filharmonii Paryskiej. Jako były drugi dyrygent przy dyrektorze muzycznym Danielu Barenboimie w Staatsoper Unter den Linden, często powraca do Staatskapelle Berlin i regularnie współpracuje z wiodącymi orkiestrami oraz teatrami operowymi w Europie i obu Amerykach.
Najważniejsze spośród niedawnych i nadchodzących w tym sezonie wydarzeń w kalendarzu artysty to m.in. wystawienia Hrabiego Ory G. Rossiniego i Peer Gynta E. Griega w Operze w Zurychu, Poławiaczy pereł G. Bizeta w Staatsoper Unter den Linden, Fausta Ch. Gounoda w Opéra de Québec, wykonania koncertowe Peleasa i Melizandy C. Debussy
’ego w Neuchâtel i Bazylei. Ostatnio poprowadził cieszące się uznaniem międzynarodowej krytyki projekty z Orchestre national de l’Île-de-France w Filharmonii Paryskiej, jak również nowe inscenizacje Królowej Saby Ch. Gounoda i Carmen G. Bizeta w Operze Marsylskiej. W charakterze dyrygenta zaproszono go również do udziału w serii koncertów noworocznych w Filharmonii Brukselskiej, których program obejmuje m.in. suitę z opery Kawaler srebrnej róży R. Straussa. Powróci też do orkiestr, które prowadzi we Francji i Szwajcarii, interpretując dzieła symfoniczne i operowe kompozytorów francuskich, włoskich, amerykańskich, słowiańskich i niemieckich. W swoim dorobku ma wykonania Medei L. Cherubiniego z Sonyą Yonchevą w roli tytułowej i Poławiaczy pereł G. Bizeta w reżyserii Wima Wendersa w Staatsoper Unter den Linden.
W 2014 roku został mianowany drugim dyrygentem Opery Marsylskiej, nawiązując współpracę z Lawrencem Fosterem. W Opéra national de Paris dyrygował m.in. wyborem z Pierścienia Nibelunga R. Wagnera. Poprowadził też entuzjastycznie przyjęte przez krytykę wykonania repertuaru francuskiego, m.in. Manon i Herodiadę J. Masseneta, Hamleta A. Thomasa i Madame Chrysanthème A. Messagera, jak również spektakle baletowe, m.in. Święto wiosny I. Strawińskiego i Preludium do „Popołudnia fauna” C. Debussy’ego.
Wśród wybitnych solistów, z którymi współpracował, znajdują się takie nazwiska, jak m.in. Olga Peretyatko, Stéphanie d’Oustrac, Karine Deshayes, Sabine Devieilhe, Marianne Crebassa, Rolando Villazón czy Michael Volle.
Jako pianista i dyrygent niedawno wykonywał Koncert fortepianowy G-dur M. Ravela. Jego produkcja wideo obejmująca Święto wiosny I. Strawińskiego, powstała podczas lockdownu 2020/2021 (The Isolated Ensemble), błyskawicznie zyskała ogromną popularność i znakomite recenzje. W 2015 roku wydał swój pierwszy album solowy, zawierający jego autorskie transkrypcje fortepianowe utworów orkiestrowych C. Debussy’ego, I. Strawińskiego, M. Duruflé’a, C. Saint-Saënsa i M. Ravela. W latach 2010
2015 był redaktorem muzycznym La boîte à musique – programu francuskiej telewizji publicznej poświęconego muzyce klasycznej. Występuje też często w audycjach Radio France i Radio Classique.
Victorien Vanoosten dorastał w Lille. Studia pianistyczne podjął w klasie Michela Béroffa w Konserwatorium Paryskim, a umiejętności dyrygenckie rozwijał w Paryżu i Helsinkach, kształcąc się pod kierunkiem Esa-Pekki Salonena, Alaina Altinoglu, Leifa Segerstama, Davida Zinmana, 
Pétera Eötvösa i Pierre’a Bouleza. W 2016 roku odniósł zwycięstwo w Konkursie Dyrygenckim ADAMI. Ponadto otrzymał też liczne stypendia, m.in. Mécénat Musical Société Générale i Fondation Banque Populaire.

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading