Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

NOSPR / Alsop / Feng / Między Starym a Nowym Światem - NOSPR

NOSPR / Alsop / Feng / Między Starym a Nowym Światem

Czwartek
19:30
Plan sali
Ceny biletów: 65-120 zł
Wykonawcy
Marin Alsop – dyrygentka
Ning Feng – skrzypce
Program
George Gershwin
Uwertura kubańska
Erich Wolfgang Korngold
Koncert skrzypcowy D-dur op. 35
Aaron Copland
Suita z baletu Wiosna w Appalachach
Leonard Bernstein
Trzy tańce z musicalu On the Town

Okres powstania tych czterech dzieł – lata 1932–1945 – był czasem fundamentalnych przemian w amerykańskiej kulturze muzycznej, naznaczonym zarazem przez wielki kryzys i II wojnę światową.  

Stajemy wobec kluczowego momentu w historii amerykańskiej muzyki, kiedy czterej kompozytorzy – należący do różnych pokoleń i wywodzący się z rozmaitych kręgów narodowo-kulturowych – po Dvořáku i jego Symfonii „Z Nowego Świata” ponownie podjęli wyzwanie zdefiniowania amerykańskiego języka muzycznego. Wszyscy byli imigrantami lub potomkami imigrantów w pierwszym pokoleniu, łączyło ich głębokie zakorzenienie w tradycji muzyki europejskiej, z jej wciąż jeszcze żywymi nurtami narodowymi, ale jednocześnie przyświecało im dążenie do syntezy tego, co europejskie, z rodzimymi elementami kulturowymi i amerykańskimi „innowacjami” – przede wszystkim poprzez wykorzystanie kontekstów musicalowych i filmowych jako źródeł inspiracji.  

Dla Gershwina ekwiwalentem amerykańskiej muzyki ludowej był jazz, który podobnie jak folklor narodów europejskich na Starym Kontynencie miał się stać źródłem inspiracji dla jego utworów symfonicznych i nadawać im piętno „narodowe”. Uwertura kubańska z 1932 roku powstała po wakacjach, które Gershwin spędził w Hawanie. Kompozytor realizował tu swoją wizję muzyki amerykańskiej jako syntezy elementów jazzowych z formami symfonicznymi i kolorytem lokalnego instrumentarium.  

Wiosna w Appalachach powstała w latach 1943–1944 na zamówienie Elizabeth Sprague Coolidge jako muzyka baletowa dla Marthy Graham. Copland wprost nawiązał do amerykańskiej tradycji muzycznej poprzez wykorzystanie pieśni shakersów („drżących kwakrów”) Simple Gifts. To muzyka, która z jednej strony odzwierciedla nastrój czasu wojny, ale jednocześnie jest afirmacją amerykańskiego ducha, młodości, optymizmu i nadziei. Za orkiestrową suitę z baletu Copland został nagrodzony muzycznym Pulitzerem w 1945 roku.  

Ten sposób myślenia (i tradycję) kontynuował Leonard Bernstein w trzech tańcach z On the Town, także z 1945 roku, tworząc muzykę teatralną, która łączy elementy klasyczne, broadwayowskie i jazzowe. Te trzy tańce jest erupcją powojennej radości i optymizmu, uosabianego przez trzech marynarzy spędzających szalone 24 godziny w Nowym Jorku.  

Koncert skrzypcowy Korngolda to także szczególne „odreagowanie” wojennej traumy. Kompozytor trafił do Kalifornii jako żydowski emigrant po Anschlussie Austrii. Przysiągł wówczas pisać jedynie muzyką filmową, dopóki Hitler nie zostanie pokonany. Koncert skrzypcowy stał się w 1945 roku jego manifestem powrotu do normalności. Ale choć to utwór o oczywistym rodowodzie europejskim, to jednocześnie stanowi szczególny przykład stylistycznej konwergencji i synkretyzmu: Korngold wykorzystał w każdej z części motywy własnych ścieżek dźwiękowych (Another Dawn, Juarez, Anthony Adverse, The Prince and the Pauper). 

Andrzej Sułek 

W dniach 20–30 sierpnia możesz kupić koncerty tej serii w zestawie 9 koncertów, zostać posiadaczem abonamentu NOSPR i cieszyć się dodatkowymi przywilejami.  

Od 2 września koncert ten będzie dostępny w otwartej sprzedaży. 

Wszystko, co musisz wiedzieć przed wizytą w NOSPR – wskazówki dla uczestników wydarzeń.

Prosimy o zapoznanie się z informacjami dotyczącymi parkingów w Strefie Kultury – ważne informacje o parkingach

Najbliższe koncerty

Głosy Oksytanii / Cocanha / Muzyka świata
Muzyka świata
202519:30
Cocanha

Głosy Oksytanii / Cocanha / Muzyka świata

Sala kameralna

Kup bilet
Gembalski / Organowe improwizacje / Od baroku do współczesności
Koncerty organowe / Mój Karnet
202512:00
Julian Gembalski grający na organach NOSPR

Gembalski / Organowe improwizacje / Od baroku do współczesności

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
"Lubię wracać...do NOSPR" / koncert finałowy uczestników warsztatów NOSPR
202516:00

"Lubię wracać...do NOSPR" / koncert finałowy uczestników warsztatów NOSPR

Sala kameralna

Brak biletów
Koncert jubileuszowy z okazji 160-lecia Miasta Katowice oraz 100-lecia Archidiecezji Katowickiej
202519:30

Koncert jubileuszowy z okazji 160-lecia Miasta Katowice oraz 100-lecia Archidiecezji Katowickiej

Sala koncertowa

Eliot Quartett / Muzyka z poczuciem humoru
Koncerty kameralne / Mój Karnet
202519:30
członkowie kwartetu

Eliot Quartett / Muzyka z poczuciem humoru

Sala kameralna

Kup bilet
Marcin Kydryński prezentuje SIESTA w drodze: Gala Zupełnie Bossa z Orkiestrą NOSPR
Koncerty gościnne
202520:00

Marcin Kydryński prezentuje SIESTA w drodze: Gala Zupełnie Bossa z Orkiestrą NOSPR

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
NOSPR / Berglund / W grocie króla gór, czyli muzyczne freski
S3Abonament
202512:00
dyrygentka Tabita Berglund

NOSPR / Berglund / W grocie króla gór, czyli muzyczne freski

Sala koncertowa

Brak biletów
Orkiestra Muzyki Nowej / Granice tożsamości kulturowej
Muzyka najnowsza / Mój Karnet
202518:00
Zespół Orkiestry Muzyki Nowej

Orkiestra Muzyki Nowej / Granice tożsamości kulturowej

Sala kameralna

Kup bilet
JazzKLUB / Tomasz Stańko Experience / Energia, którą skupił Stańko
JazzKLUB / Mój Karnet
202519:30
Zespół Tomasz Stańko Experience

JazzKLUB / Tomasz Stańko Experience / Energia, którą skupił Stańko

Sala kameralna

Brak biletów
Francesco Tristano / koncert otwarcia Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025
Koncerty gościnne
202520:00

Francesco Tristano / koncert otwarcia Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025

Sala koncertowa

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading