Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

NOSPR / Alsop / Sumino / Inauguracja sezonu 2024/2025 - NOSPR

NOSPR / Alsop / Sumino / Inauguracja sezonu 2024/2025

Maciej Komorowski
Wykonawcy
Marin Alsop – dyrygentka
Hayato Sumino – fortepian
Program
Samuel Barber
I Symfonia op. 9
Władysław Szpilman
Concertino na fortepian i orkiestrę
Johannes Brahms
Wariacje na temat Haydna op. 56a
George Gershwin
Błękitna rapsodia

Zapraszamy na transmisję na żywo koncertu w audycji „Filharmonia Dwójki” Programu 2 Polskiego Radia.

Przed koncertem, o godz. 18.30, zapraszamy do sali kameralnej na spotkanie z red. Karolem Furtakiem, który omówi wykonywane tego wieczoru utwory. Wejście na prelekcję jest bezpłatne, do uczestnictwa w prelekcji uprawnia okazanie karty abonamentowej lub biletu na koncert.

Samuel Barber rozpoczął komponowanie I Symfonii w 1935 roku, gdy miał dwadzieścia pięć lat. Na przełomie lat 1942/1943 dokonał w partyturze znacznych korekt, by jej ostateczną wersję zadedykować Gian Carlo Menottiemu – swojemu życiowemu partnerowi i przyjacielowi jeszcze z lat studenckich. Komentując ów symfoniczny debiut przyznał, że jego intencją był rodzaj polemicznego dialogu z klasyczną tradycją: „Ideą mojej symfonii w jednej części jest syntetyczne potraktowanie czterech części klasycznej symfonii. Zbudowana jest na trzech tematach początkowego Allegro non troppo, które w całym utworze zachowują swój charakter”.

Podobnie nietypowo – jako jednoczęściowy „mały koncert” – pomyślane jest Concertino dwudziestodziewięcioletniego Władysława Szpilmana. Pierwsza i jedyna jego kompozycja na fortepian z orkiestrą powstała w warszawskim getcie w 1940 roku. Stąd „kompaktowość” formy. Pełen wdzięku charakter, nawiązania do jazzu i subtelne aluzje chopinowskie przenikają melodykę i język harmoniczny Concertina, ukazując niemal prometejskie oblicze Szpilmana niosącego światło w obszary najczarniejszej ludzkiej rozpaczy i nędzy.

W przypadku czterdziestoletniego Johannesa Brahmsa i jego Wariacji na temat Haydna op. 56a można z kolei użyć określenia „protodebiut”. Historia o tym, jak długo pełen zwątpienia Brahms przygotowywał się do swojej I Symfonii (1876), to jeden z najczęściej dyskutowanych aspektów jego biografii. Wariacje z 1873 roku to istotny etap tego procesu – prototyp symfonicznej idei i faktury, a zarazem wyraz hołdu i podziwu dla autora Stworzenia świata. „To dopiero był ktoś! – napisał Brahms o Haydnie na rok przed śmiercią. – O jakżeśmy nędzni wobec kogoś takiego!”.

Gershwin ze swoją Błękitną rapsodią (1924) jest dziś ikoniczną figurą stojącą niczym Kolos Rodyjski ponad granicą dwóch porządków – muzyki poważnej i jazzu. Ale gdy jako dwudziestosześciolatek wkraczał swym nieco nonszalanckim broadwayowskim krokiem w konserwatywny świat amerykańskich sal koncertowych, przekraczał linię, której dotąd nikt tak ostentacyjnie nie zlekceważył. Koncert zatytułowany Experiment in Modern Music został zorganizowany przez Paula Whitemana, by udowodnić, że stosunkowo nowa forma muzyki zwana jazzem zasługuje na to, by być uważaną za poważną i wyrafinowaną formę sztuki. Błękitna udowodniła, że warto być pierwszym i warto być odważnym!

Andrzej Sułek

Sprawdź pozostałe koncerty tej serii

Czas trwania koncertu (łącznie z przerwą): ok. 90 minut

Wszystko, co musisz wiedzieć przed wizytą w NOSPR – wskazówki dla uczestników wydarzeń.

Prosimy o zapoznanie się z informacjami dotyczącymi parkingów w Strefie Kultury – ważne informacje o parkingach

Z przyczyn niezależnych od NOSPR restauracja ALTO jest nieczynna. W związku z tym, zapraszamy do skorzystania z oferty barów mobilnych, zlokalizowanych na poziomie 0 foyer, czynnych na godzinę przed rozpoczęciem wydarzenia. Uprzejmie informujemy, że w barach mobilnych nie serwujemy ciepłych posiłków ani kolacji – oferta obejmuje jedynie przekąski oraz napoje.

Najbliższe koncerty

Zwiedzanie zakamarków NOSPR po śląsku / brak miejsc
Jubileusz 10-lecia siedziby NOSPR
202418:00

Zwiedzanie zakamarków NOSPR po śląsku / brak miejsc

NOSPR

Jubileusz 100-lecia Automobilklubu Śląskiego / koncert symfoniczny NOSPR
202418:30
zdjęcie orkiestry NOSPR w sali koncertowej

Jubileusz 100-lecia Automobilklubu Śląskiego / koncert symfoniczny NOSPR

Sala koncertowa

Dźwięki w nas i wokół nas
Dźwięki w nas i wokół nas
202410:00

Dźwięki w nas i wokół nas

Sala warsztatowa NOSPR

Camerata Silesia / Nemesis / Muzyka mindfulness / Hipnotyzująca i transcendentalna
Muzyka chóralna / Mój Karnet
202419:30

Camerata Silesia / Nemesis / Muzyka mindfulness / Hipnotyzująca i transcendentalna

Sala kameralna

Brak biletów
NOSPR / Bayona / de la Salle / Wielka historia i radość muzykowania
S3Abonament
202412:00
dyrygent Néstor Bayona

NOSPR / Bayona / de la Salle / Wielka historia i radość muzykowania

Sala koncertowa

Kup bilet
CHINA MOSES - JAZZOWO-SOULOWE SERCE
Koncerty gościnne
202419:30

CHINA MOSES - JAZZOWO-SOULOWE SERCE

Sala koncertowa

Kup bilet
Do 3 razy sztuka - Wacław Zimpel / Holden / Saagara
Koncerty gościnne
202419:30

Do 3 razy sztuka - Wacław Zimpel / Holden / Saagara

Sala koncertowa

Kup bilet
Niebiańskie harmonie: The Sixteen / XXXIII Festiwal Ars Cameralis
Koncerty gościnne
202419:30
zdjęcie grupowe zespołu

Niebiańskie harmonie: The Sixteen / XXXIII Festiwal Ars Cameralis

Sala kameralna

Brak biletów
Kalejdoskop / Wszystko w rękach smyczków
Kalejdoskop
202409:30

Kalejdoskop / Wszystko w rękach smyczków / klasy 1-3

Sala kameralna

Kalejdoskop / Wszystko w rękach smyczków
Kalejdoskop
202411:30

Kalejdoskop / Wszystko w rękach smyczków / klasy 4-6

Sala kameralna

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading