Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

NOSPR / Alsop / Sumino / Inauguracja sezonu 2024/2025 - NOSPR

NOSPR / Alsop / Sumino / Inauguracja sezonu 2024/2025

Maciej Komorowski
Wykonawcy
Marin Alsop – dyrygentka
Hayato Sumino – fortepian
Program
Samuel Barber
I Symfonia op. 9
Władysław Szpilman
Concertino na fortepian i orkiestrę
Johannes Brahms
Wariacje na temat Haydna op. 56a
George Gershwin
Błękitna rapsodia

Zapraszamy na transmisję na żywo koncertu w audycji „Filharmonia Dwójki” Programu 2 Polskiego Radia.

Przed koncertem, o godz. 18.30, zapraszamy do sali kameralnej na spotkanie z red. Karolem Furtakiem, który omówi wykonywane tego wieczoru utwory. Wejście na prelekcję jest bezpłatne, do uczestnictwa w prelekcji uprawnia okazanie karty abonamentowej lub biletu na koncert.

Samuel Barber rozpoczął komponowanie I Symfonii w 1935 roku, gdy miał dwadzieścia pięć lat. Na przełomie lat 1942/1943 dokonał w partyturze znacznych korekt, by jej ostateczną wersję zadedykować Gian Carlo Menottiemu – swojemu życiowemu partnerowi i przyjacielowi jeszcze z lat studenckich. Komentując ów symfoniczny debiut przyznał, że jego intencją był rodzaj polemicznego dialogu z klasyczną tradycją: „Ideą mojej symfonii w jednej części jest syntetyczne potraktowanie czterech części klasycznej symfonii. Zbudowana jest na trzech tematach początkowego Allegro non troppo, które w całym utworze zachowują swój charakter”.

Podobnie nietypowo – jako jednoczęściowy „mały koncert” – pomyślane jest Concertino dwudziestodziewięcioletniego Władysława Szpilmana. Pierwsza i jedyna jego kompozycja na fortepian z orkiestrą powstała w warszawskim getcie w 1940 roku. Stąd „kompaktowość” formy. Pełen wdzięku charakter, nawiązania do jazzu i subtelne aluzje chopinowskie przenikają melodykę i język harmoniczny Concertina, ukazując niemal prometejskie oblicze Szpilmana niosącego światło w obszary najczarniejszej ludzkiej rozpaczy i nędzy.

W przypadku czterdziestoletniego Johannesa Brahmsa i jego Wariacji na temat Haydna op. 56a można z kolei użyć określenia „protodebiut”. Historia o tym, jak długo pełen zwątpienia Brahms przygotowywał się do swojej I Symfonii (1876), to jeden z najczęściej dyskutowanych aspektów jego biografii. Wariacje z 1873 roku to istotny etap tego procesu – prototyp symfonicznej idei i faktury, a zarazem wyraz hołdu i podziwu dla autora Stworzenia świata. „To dopiero był ktoś! – napisał Brahms o Haydnie na rok przed śmiercią. – O jakżeśmy nędzni wobec kogoś takiego!”.

Gershwin ze swoją Błękitną rapsodią (1924) jest dziś ikoniczną figurą stojącą niczym Kolos Rodyjski ponad granicą dwóch porządków – muzyki poważnej i jazzu. Ale gdy jako dwudziestosześciolatek wkraczał swym nieco nonszalanckim broadwayowskim krokiem w konserwatywny świat amerykańskich sal koncertowych, przekraczał linię, której dotąd nikt tak ostentacyjnie nie zlekceważył. Koncert zatytułowany Experiment in Modern Music został zorganizowany przez Paula Whitemana, by udowodnić, że stosunkowo nowa forma muzyki zwana jazzem zasługuje na to, by być uważaną za poważną i wyrafinowaną formę sztuki. Błękitna udowodniła, że warto być pierwszym i warto być odważnym!

Andrzej Sułek

Sprawdź pozostałe koncerty tej serii

Czas trwania koncertu (łącznie z przerwą): ok. 90 minut

Wszystko, co musisz wiedzieć przed wizytą w NOSPR – wskazówki dla uczestników wydarzeń.

Prosimy o zapoznanie się z informacjami dotyczącymi parkingów w Strefie Kultury – ważne informacje o parkingach

Z przyczyn niezależnych od NOSPR restauracja ALTO jest nieczynna. W związku z tym, zapraszamy do skorzystania z oferty barów mobilnych, zlokalizowanych na poziomie 0 foyer, czynnych na godzinę przed rozpoczęciem wydarzenia. Uprzejmie informujemy, że w barach mobilnych nie serwujemy ciepłych posiłków ani kolacji – oferta obejmuje jedynie przekąski oraz napoje.

Najbliższe koncerty

Sol per te / Najpiękniejsze duety z oper Georga Friedricha Haendla
Muzyka dawna / Mój Karnet
202419:30
Polska Opera Królewska

Sol per te / Najpiękniejsze duety z oper Georga Friedricha Haendla

Sala koncertowa

Kup bilet
JazzKLUB / Otomo Yoshihide Special Big Band / Japoński gigant awangardy
JazzKLUB / Mój Karnet
202419:30
artysta z gitarą

JazzKLUB / Otomo Yoshihide Special Big Band / Japoński gigant awangardy

Sala koncertowa

Kup bilet
NOSPR / Runtz / W promieniach śródziemnomorskiego słońca
S3Abonament
202412:00
dyrygent Dawid Runtz

NOSPR / Runtz / W promieniach śródziemnomorskiego słońca

Sala koncertowa

Brak biletów
Natura, woda, puszcza / Muzyka medytacyjna i poszukująca nowych przestrzeni komunikacji
Muzyka najnowsza / Mój Karnet
202418:00

Natura, woda, puszcza / Muzyka medytacyjna i poszukująca nowych przestrzeni komunikacji

Sala kameralna

Kup bilet
Angélique Kidjo - Celebrating 40 Tour
Koncerty gościnne
202419:30

Angélique Kidjo - Celebrating 40 Tour

Sala koncertowa

Kup bilet
Koncert promocyjny płyty „Włodek Pawlik Trio – Standards/New Edition”
Koncerty gościnne
202419:00
zdjęcie grupowe członków zespołu Włodek Pawlik Trio

Koncert promocyjny płyty „Włodek Pawlik Trio – Standards/New Edition”

Sala kameralna

Kup bilet
JazzKLUB / Joel Ross Good Vibes / Jazz na metalowych sztabkach
JazzKLUB / Mój Karnet
202419:30
Joel Ross - portret

JazzKLUB / Joel Ross Good Vibes / Jazz na metalowych sztabkach

Sala kameralna

Kup bilet
Arditti Quartet / Kwartet i współczesne arcydzieła
Koncerty kameralne / Muzyka najnowsza
202419:30

Arditti Quartet / Kwartet i współczesne arcydzieła

Sala kameralna

Kup bilet
Piękny jak burza / Recital fortepianowy Lukasa Sternatha
Koncerty kameralne / Mój Karnet
202418:00

Piękny jak burza / Recital fortepianowy Lukasa Sternatha

Sala kameralna

Kup bilet
AUKSO x Hadrian Filip Tabęcki / Fantazja filmowa
Orkiestry gościnne / Mój Karnet
202419:30

AUKSO x Hadrian Filip Tabęcki / Fantazja filmowa

Sala koncertowa

Kup bilet

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading