Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

Pieśni kompozytorów śląskich / Bogusławski, Świder, Bauć, Kubica-Cypek, Markiewiczówna, Stępień - koncert online XIX Śląskie Dni Muzyki Współczesnej - NOSPR

Pieśni kompozytorów śląskich / Bogusławski, Świder, Bauć, Kubica-Cypek, Markiewiczówna, Stępień - koncert online / XIX Śląskie Dni Muzyki Współczesnej

Niedziela
19:00
Wykonawcy
Ewa Biegas – sopran
Grzegorz Biegas – fortepian
Maciej Bartczak – baryton
Dagmara Niedziela – fortepian
Justyna Młynarczyk – viola da gamba
Agnieszka Nowok-Zych – prowadzenie
Program
Edward Bogusławski
Kontemplacje na sopran i fortepian do słów Mieczysławy Buczkówny
Józef Świder
„Chamber music”. Sześć pieśni do słów Jamesa Joyce`a na baryton i fortepian
Tomasz Bauć
Strój na sopran i fortepian do słów Bolesława Leśmiana
Adrianna Kubica-Cypek
Sonety na baryton i fortepian do słów Williama Szekspira
Władysława Markiewiczówna
Pieśni na sopran i fortepian (wybór)
Wojciech Stępień
Five Letters to the Beautiful Knight na baryton i violę da gamba do słów Raimbaut de Vaqueiras

Zapraszamy serdecznie do oglądania koncertu online.

Zgodnie z wytycznymi sanitarnymi z dnia 4 listopada 2020 r. od 7 do 29 listopada wszystkie instytucje kultury, w tym nasza, pozostaną zamknięte dla publiczności. 

Informacja o możliwych formach rozliczenia środków za koncert

Koncert pieśni rozpoczną ascetyczne w wyrazie Kontemplacje (1969) Edwarda Bogusławskiego (1940-2003), czołowego twórcy śląskiego, profesora kompozycji związanego przez wiele lat z katowicką Akademią Muzyczną. Trzy pieśni zostały napisane do fragmentów wiersza Róża II Mieczysławy Buczkówny. Poetycka recytacja sopranu na tle subtelnych, statycznych brzmień fortepianu tworzy tajemniczą, uduchowioną przestrzeń, pełną dyskretnych kolorów.

Chamber Music. Sześć pieśni do słów Jamesa Joyce`a (1980) zostały skomponowane przez Józefa Świdra (1930-2014), jednego z najwybitniejszych twórców śląskich, wieloletniego profesora kompozycji Akademii Muzycznej w Katowicach, który znany jest publiczności przede wszystkich ze swoich licznych dzieł chóralnych. Kameralny, impresjonistyczny w klimacie cykl pieśni jest „nacechowany refleksją o zmienności i ulotności uczucia miłosnego, zawodnego i mającego swoje znaczenie także w otoczeniu przyrody, która rekompensuje bóle trudnej miłości” (Jolanta Szulakowska-Kulawik).   

Pieśń Strój (2016) Tomasza Baucia (ur. 1995), studenta kompozycji prof. Eugeniusza Knapika, wyrasta z estetyki ludowego witalizmu. Punktem wyjścia jest wedle słów twórcy „połączenie naturalistycznego brzmienia z modalną powabnością melodii”. „Pieśń rozgrywa się na dwóch płaszczyznach czasowych: ekstatycznego doświadczenia oraz poetyckiej, impresyjnej scenerii”.

Cykl trzech Sonetów do słów Williama Szekspira (2019/2020) Adrianny Kubicy-Cypek (ur.1996), studentki kompozycji prof. Aleksandra Lasonia, tworzą według słów samej kompozytorki „trzy niezależne sceny muzyczne, których emocjonalna narracja została narzucona przez moją interpretację tekstów”. „Nicią łączącą wszystkie części, poza jednorodnym językiem muzycznym i umieszczonymi przeze mnie autocytatami, jest dwoistość i dwuznaczność, pojawiająca się w kilku kontekstach, dotycząca jednak najważniejszych tematów, które zawarł w sonetach Szekspir — miłości, piękna, moralności i tęsknoty”.

Władysława Markiewiczówna (1900-1982) była wybitną pianistką i kompozytorką, która w 1929 roku stworzyła klasę fortepianu w nowo powstałym Śląskim Konserwatorium Muzycznym w Katowicach. Dzięki jej wybitnym uczniom, z prof. Andrzejem Jasińskim na czele, katowicka Akademia Muzyczna stała się prestiżową uczelnią znaną z kształcenia najbardziej uzdolnionych pianistów. Jej twórczość obejmuje w większości dzieła fortepianowe, w tym wiele utworów pedagogicznych przeznaczonych dla dzieci oraz pieśni, które pozostają w estetyce neoklasycznej i czerpią inspirację z muzyki ludowej.

Listy miłosne przez wieki zmieniały swoją formę, ale ich treść pozostaje uniwersalna. Niespełnione lub zakazane uczucie prowadzi do wewnętrznego rozdarcia, staje się obsesją prowadzącą do rozpaczy. Teksty cyklu Five Letters to the Beautiful Knight (2018/2020) Wojciech Stępnia (ur. 1977), absolwenta kompozycji prof. Eugeniusza Knapika, pochodzą z fragmentów poematów trubadura Raimbaut de Vaqueiras. Raimbaut kochał wojnę i piękną Beatriz, małżonkę Henryka z Caret, którą nazywał „Pięknym Rycerzem”. Poszczególne pieśni, ułożone w formie pięciu listów, ukazują niespełnioną miłość jako walkę zakończoną klęską.         

Podczas koncertu teksty pieśni będą wyświetlane w języku polskim.

Edward Bogusławski – Kontemplacje (teksty) (pdf)

Józef Świder – „Chamber music” (teksty) (pdf)

Tomasz Bauć – Strój (teksty) (pdf)

Adrianna Kubica-Cypek – Sonety (teksty) (pdf)

Władysława Markiewiczówna – Pieśni (teksty) (pdf)

Wojciech Stępień – Five Letters to the Beautiful Knight (teksty) (pdf)

Najbliższe koncerty

NOSPR / Downie Dear / Lamsma / W hołdzie Keplerowi. Harmonia świata / Festiwal Katowice Kultura Natura
Festiwal Katowice Kultura Natura „Muzyka sfer” / S1
202419:30
portretowe zdjęcie skrzypaczki Simone Lamsma

NOSPR / Downie Dear / Lamsma / W hołdzie Keplerowi. Harmonia świata / Festiwal Katowice Kultura Natura

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
Recomposed. Pojedynek harmonii z inwencją
Koncerty kameralne / Mój Karnet
202419:30

Recomposed. Pojedynek harmonii z inwencją

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
Otwórz uszy
Muzyka najnowsza / Mój Karnet
202418:00

Otwórz uszy

Sala kameralna

Kup bilet
Koncert Finałowy VI Metropolitalnego Festiwalu Chóralnego
Koncerty zewnętrzne
202418:30
zdjęcie chóru

Koncert Finałowy VI Metropolitalnego Festiwalu Chóralnego

Sala koncertowa

Blask blachy: od Elgara do Piazzolli
Koncerty kameralne / Mój Karnet
202419:30

Blask blachy: od Elgara do Piazzolli

Sala koncertowa

Kup bilet
Co nucił Wiedeń, czym fascynował się Paryż?
Koncerty kameralne / Mój Karnet
202419:30

Co nucił Wiedeń, czym fascynował się Paryż?

Sala kameralna

Kup bilet
Bruno de Sá / Yuriy Mynenko / {oh!} Orkiestra / Martyna Pastuszka / Antoniusz i Kleopatra
Muzyka dawna / Mój Karnet
202419:30

Bruno de Sá / Yuriy Mynenko / {oh!} Orkiestra / Martyna Pastuszka / Antoniusz i Kleopatra

Sala koncertowa

Kup bilet
„Espressivo" / Familijny koncert przyjazny sensorycznie / „Herbatka u Królowej"
Espressivo – cykl familijnych koncertów przyjaznych sensorycznie
202412:00

„Espressivo" / Familijny koncert przyjazny sensorycznie / „Herbatka u Królowej" / Interaktywna muzyczna baśń edukacyjna

Sala kameralna

orgaNOWA symfonia kina. „Zaginiony świat”
Koncerty organowe / Mój Karnet
202420:30

orgaNOWA symfonia kina. „Zaginiony świat”

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
NOSPR / Ravel / Mozart / Uczeń Czarnoksiężnika
S3Abonament
202412:00

NOSPR / Ravel / Mozart / Uczeń Czarnoksiężnika

Sala koncertowa

Ostatnie bilety

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading