NOSPR / Schumann / Zehetmair / Koncert, o który upomniano się w zaświatach - NOSPR
NOSPR / Schumann / Zehetmair / Koncert, o który upomniano się w zaświatach
Przed koncertem, o godz. 18.30, zapraszamy do sali kameralnej na spotkanie z red. Adamem Suprynowiczem, który omówi wykonywane tego wieczoru utwory. Wejście na prelekcję jest bezpłatne, do uczestnictwa w prelekcji uprawnia okazanie karty abonamentowej lub biletu na koncert.
Koncert skrzypcowy Roberta Schumanna powstał pod koniec życia schorowanego kompozytora i przez lata uznawany był za zaginiony. Napisany dla słynnego skrzypka Josepha Joachima, zdaje się przesycony wewnętrzną walką i rezygnacją. Skrzypek nie wykonał go nigdy publicznie. Po próbie samobójczej Schumanna i osadzeniu go w zakładzie dla psychicznie chorych, gdzie wkrótce zmarł, Joachim uznał formę utworu za wyraz szaleństwa jego twórcy i odłożył go na zawsze do szuflady. Jak mówi legenda poparta relacjami świadków, osiemdziesiąt lat później Robert Schumann objawił się uczestnikom seansu spirytystycznego u ambasadora szwedzkiego w Londynie Erika Kule Palmstierny. Obecnym przy stoliku wnuczkom siostry Joachima – skrzypaczkom Jelly d’Arányi i Adili Fachiri – polecił odszukanie i wykonanie zaginionego dzieła. Odnaleziony koncert przejęli jednak naziści, którzy powierzyli jego prawykonanie Georgowi Kulenkampffowi i Filharmonikom Berlińskim.
Ów berliński koncert odbył się w 1937 roku, kiedy Arnold Schönberg przebywał już na przymusowej emigracji w Stanach Zjednoczonych. Nie rozumiano tam jego nowatorskiej twórczości, ale orkiestra Filharmonii w Los Angeles pod wodzą innego emigranta, Ottona Klemperera, chętnie przyjęła opracowanie orkiestrowe wczesnego dzieła Johannesa Brahmsa – I Kwartetu fortepianowego g-moll op. 25. Schönberg tak uzasadniał orkiestrację kameralnego dzieła: „1. Lubię ten utwór, 2. Jest rzadko grywany, 3. Jest zawsze bardzo źle grywany, bo im lepszy pianista, tym głośniej gra, skutkiem czego nie słychać smyczków. Chciałem usłyszeć wszystko i to osiągnąłem”. Czy trzeba lepszej rekomendacji?
Adam Suprynowicz
Czas trwania koncertu (łącznie z przerwą): ok. 100 minut
Sprawdź pozostałe koncerty tej serii
Wszystko, co musisz wiedzieć przed wizytą w NOSPR – wskazówki dla uczestników wydarzeń.
Prosimy o zapoznanie się z informacjami dotyczącymi parkingów w Strefie Kultury – ważne informacje o parkingach
Partner Główny
Najbliższe koncerty

Boulanger / Beamish / Brahms / Uwodzący śpiew wiolonczeli
Sala kameralna

Gonzalo Rubalcaba Trio / gość specjalny Anna Maria Jopek - Jazzowy Dzień Kobiet
Sala koncertowa
Kup bilet
Festiwal Prawykonań / Podróż do świata emocji / Opera kameralna dla dzieci
NOSPR

Układy improwizowane / wernisaż wystawy ceramiki unikatowej Bożeny Sacharczuk
Foyer NOSPR