Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

Metafizyka, kontrapunkt, piękno. Od Bacha do Mendelssohna. - NOSPR

Metafizyka, kontrapunkt, piękno. Od Bacha do Mendelssohna.

Plan sali
Ceny biletów: 15-40 zł
Jacek Poremba
Wykonawcy
Arkadiusz Bialic – organy
Agnieszka Nowok-Zych – prowadzenie
Program
Johann Sebastian Bach
Fantazja i fuga c-moll, BWV 537
Preludium chorałowe
Felix Mendelssohn-Bartholdy
V Sonata D-dur op. 65 nr 5
Johannes Brahms
Preludium i fuga g-moll, WoO 10
Preludium chorałowe
Max Reger
Fantazja i fuga na temat B-A-C-H op. 46

Szanowni Państwo,

informujemy, że z przyczyn niezależnych od NOSPR Krzysztof Lukas nie wystąpi tego wieczoru. Podczas koncertu usłyszymy Arkadiusza Bialica. Zmianie uległ również program koncertu. Bilety zakupione w kasach NOSPR można zwrócić poprzez formularz rozliczenia środków lub wizytę w kasach NOSPR.

Prosimy o zapoznanie się z informacjami dotyczącymi parkingów w Strefie Kultury – ważne informacje o parkingach

Fenomen artysty odkrywanego po śmierci zdarza się, gdy ten wyprzedza swoją epokę. Tak było w przypadku Johanna Sebastiana Bacha. W oczach jemu współczesnych był wybitnym organistą i pedagogiem. Pozostawał jednak zapoznanym kompozytorem, mimo że ambasadorami jego sztuki byli synowie i uczniowie w środowisku lipskim i berlińskim.

Odkrycie na wielką skalę Bacha jako kompozytora nastąpiło dopiero w XIX wieku – impuls ku temu dało przełomowe wykonanie Pasji według św. Mateusza. Jak chce anegdota, partytura tego arcydzieła została odnaleziona przypadkiem… na targu rybnym! Po prostu ryby były zawinięte w zapisany papier nutowy. Tak właśnie Feliks Mendelssohn-Bartholdy natknął się na rękopis Pasji. Pozostałą część manuskryptu odzyskał z kufra na strychu domu, który zajmował rzeźnik, a w którym niegdyś mieszkał Bach.

Mendelssohn doprowadził do wykonania Pasji w Berlinie w 1829 roku – w setną rocznicę jej prapremiery. Od tego czasu dzieła Bacha weszły na stałe do repertuaru. Powstało wiele towarzystw wydających dzieła kompozytora, organizujących festiwale poświęcone jego twórczości czy prowadzących prace badawcze. Bach nie był aż tak odległy w czasie, ale choćby ze względu na użycie kontrapunktu należał zdecydowanie do muzyki „dawnej”, a współcześni Mendelssohna doceniali nasycenie pierwiastkiem metafizycznym. Dla muzyków stał się więc tym, czym dla literatów i aktorów dzieła Szekspir, a dla malarzy – średniowiecze i prerafaelicki renesans.

Wydania Das wohltemperierte Klavier odcisnęły piętno na muzyce fortepianowej doby romantyzmu – nie tylko na preludiach i fugach Mendelssohna, ale także na dorobku Chopina, który wprawdzie fug nie pisał, ale chętnie tworzył preludia. Ślad ten nosi także twórczość Johannesa Brahmsa, który na organy komponował z rozmachem i w wielkim stylu, i całych rzesz kompozytorów następnych pokoleń (aż do współczesności, m.in. Maxa Richtera). Na program niedzielnego koncertu złożą się – oprócz kompozycji samego Bacha – utwory organowe inspirowane renesansem jego muzyki. Historyczna rola jego twórczości polega bowiem przede wszystkim na syntezie dorobku muzycznego epok minionych i przygotowaniu nowych prądów, zwłaszcza romantyzmu.

Alexandra Kozowicz

Czas trwania koncertu: ok. 70 minut

Ten koncert może być częścią „Mojego karnetu”. Sprawdź szczegóły i skomponuj „Mój karnet organowy” lub dowolny, wybierając spośród koncertów różnych serii w sali kameralnej i koncertowej – więcej informacji.

Sprawdź najbliższe koncerty w tym cyklu

 

Najbliższe koncerty

Blask blachy: od Elgara do Piazzolli
Koncerty kameralne / Mój Karnet
202419:30

Blask blachy: od Elgara do Piazzolli

Sala koncertowa

Kup bilet
Co nucił Wiedeń, czym fascynował się Paryż?
Koncerty kameralne / Mój Karnet
202419:30

Co nucił Wiedeń, czym fascynował się Paryż?

Sala kameralna

Kup bilet
Bruno de Sá / Yuriy Mynenko / {oh!} Orkiestra / Martyna Pastuszka / Antoniusz i Kleopatra
Muzyka dawna / Mój Karnet
202419:30

Bruno de Sá / Yuriy Mynenko / {oh!} Orkiestra / Martyna Pastuszka / Antoniusz i Kleopatra

Sala koncertowa

Kup bilet
„Espressivo" / Familijny koncert przyjazny sensorycznie / „Herbatka u Królowej"
Espressivo – cykl familijnych koncertów przyjaznych sensorycznie
202412:00

„Espressivo" / Familijny koncert przyjazny sensorycznie / „Herbatka u Królowej" / Interaktywna muzyczna baśń edukacyjna

Sala kameralna

orgaNOWA symfonia kina. „Zaginiony świat”
Koncerty organowe / Mój Karnet
202420:30

orgaNOWA symfonia kina. „Zaginiony świat”

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
NOSPR / Ravel / Mozart / Uczeń Czarnoksiężnika
S3Abonament
202412:00

NOSPR / Ravel / Mozart / Uczeń Czarnoksiężnika

Sala koncertowa

Brak biletów
JazzKLUB / Pimpono 2+4 czyli sekstet z awangardowymi mutacjami afrobeatu i mazura / Better Live Tour
JazzKLUB / Mój Karnet
202419:30

JazzKLUB / Pimpono 2+4 czyli sekstet z awangardowymi mutacjami afrobeatu i mazura / Better Live Tour

Sala kameralna

Kup bilet
„Pianissimo" / koncert sensoryczny / „Przyczajony tygrys, ukryty smok"
Pianissimo. Koncerty sensoryczne
202419:30

„Pianissimo" / koncert sensoryczny / „Przyczajony tygrys, ukryty smok"

Sala kameralna

BRODKA O.SADZA
Koncerty zewnętrzne
202420:30

BRODKA O.SADZA

Sala koncertowa

Camerata Silesia / (Wcale nie taka) Mała Msza Uroczysta
Muzyka chóralna / Mój Karnet
202418:00

Camerata Silesia / (Wcale nie taka) Mała Msza Uroczysta

Sala kameralna

Kup bilet

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading