Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

W krainie baśni - NOSPR

W krainie baśni

Plan sali
Ceny biletów: 20-30 zł
Orkiestra Muzyki Nowej na estradzie NOSPR
Grzesiek Mart
Program
Francesco Filidei
Ballata nr 2
Salvatore Sciarrino
„Vento d’ombra” na 14 instrumentów
Hans Abrahamsen
„Märchenbilder”

Przed koncertem prosimy o zapoznanie się z nowymi informacjami dot. parkingów w Strefie Kultury – ważne informacje o parkingach

Czerwcowy koncert OMN będzie nawiązywał do odradzającej się po zimie i wybuchającej nową energią przyrody. W utworach Salvatore Sciarrino i Francesca Filideiego usłyszymy zarówno odgłosy ptaków, nawołującego puszczyka, jak i podmuchy wiatru i pomruki dalekiej burzy. Ciemna, mroczna puszcza albo prześwietlony wschodzącym słońcem ptasi poranek będą stanowiły bramę do krainy baśni i dziecięcej (ale nie tylko) wyobraźni.

Sciarrino traktuje dźwięk jak żywy organizm, jego muzyka rozpoczyna się na granicy percepcji. Pusta przestrzeń oddycha, tworząc dramatyczne napięcie – to jego „ekologia dźwięku”. Kompozytor pozwala odbiorcy odkryć na nowo przestrzenie natury, jak i codzienne hałasy. Znajdujemy się na granicy ciszy, gdzie nasz słuch się wyostrza, a umysł otwiera na każde zdarzenie dźwiękowe, jakbyśmy słuchali po raz pierwszy.
Vento d’ombra, czyli Cień wiatru na 14 instrumentów, to próba przedstawienia zjawiska, którego nie widać (wiatru), choć przecież skutki jego działania wszyscy odczuwamy.

Francesco Filidei, który studiował kompozycję m.in. u Salvatore Sciarrina znany jest z użycia w swoich utworach nietypowych „instrumentów”, swoistych „gadżetów”, takich jak wabiki na ptaki, rury karbowane, czyli peszele, brzęczące łuki. Jego muzyka przypomina raczej dźwiękowy pejzaż – czasem fantastycznego baśniowego miejsca pełnego niezwykłych roślin, ptaków i innych stworzeń, niż narratywną opowieść. Jego cykl „ballat”, rozpoczęty w 2011 roku, zawiera obecnie 8 różnych utworów, w tym 5 z solistami. Wszystkie – już z racji swoich tytułów – poszukują związków z twórczością epoki romantyzmu (pierwowzór dla kompozytora stanowiła przede wszystkim ballada Liszta) i renesansu (jako ballada literacka w formie zwrotkowej).

Ballata nr 2 miała pierwotnie podtytuł Erlkönig, czyli Król elfów lub w innym tłumaczeniu – Król olch, nawiązujący do słynnej ballady Johanna Wolfganga von Goethego i nie mniej słynnego muzycznego jej opracowania przez Franciszka Schuberta. I chociaż kompozytor zrezygnował później ze wspomnianego podtytułu, trudno oprzeć się pewnym skojarzeniom...

Hans Abrahamsen jest jednym z najważniejszych duńskich kompozytorów II połowy XX i początku XXI wieku. Wśród swoich mentorów wymienia dwa wielkie nazwiska: Pera Nørgårda i Györgya Ligetiego. Już na początku swojej kompozytorskiej drogi został zaliczony do prądu określanego jako „new simplicity” [nowa prostota], który powstał jako reakcja na złożoność i spekulatywność dzieł ówczesnej europejskiej awangardy.

Tytuł Märchenbilder, który można tłumaczyć jako Obrazy z bajek, zapożyczony został przez kompozytora od Roberta Schumanna i wskazuje na obrazowy charakter muzyki. Partytura składa się z sześciu „baśniowych obrazków”, z których trzy pierwsze tworzą część pierwszą, dwa następne drugą, a szósty ogniwo ostatnie – trzecie. Pierwsze dwa obrazy mają ten sam czas trwania (1 min.), podczas gdy pozostałe stopniowo stają się coraz dłuższe, aż do ostatniego – trwającego prawie pięć minut obrazu.
Pierwsza część to Allegro con movimento, druga – Andante alla marcia. Część trzecia to Scherzo prestissimo z dwoma triami, z których każde pojawia się trzykrotnie. W Trio I wyraźnie słyszalna jest taneczna melodia grana przez klarnet i fagot, zaś Trio II zawiera krótkie fragmenty motywów walca, które przy drugim powtórzeniu rozwijają się w rozbrzmiewającego z oddali, granego przez klarnet, walca w stylu Schuberta.

[Szymon Bywalec]

Ten koncert może być częścią „Mojego karnetu”. Sprawdź szczegóły i skomponuj „Mój karnet” dowolnie, wybierając spośród koncertów różnych serii w sali kameralnej i koncertowej – więcej informacji.

Czas trwania koncertu: ok. 70 min

Najbliższe koncerty

NOSPR / Shemet / 67. „Warszawska Jesień”
NOSPR on Tour
202419:30

NOSPR / Shemet / 67. „Warszawska Jesień”

Filharmonia Narodowa

FISZ EMADE TWORZYWO Symfonicznie
Koncerty gościnne
202418:00

FISZ EMADE TWORZYWO Symfonicznie

Sala koncertowa

Brak biletów
FISZ EMADE TWORZYWO Symfonicznie
Koncerty gościnne
202420:30

FISZ EMADE TWORZYWO Symfonicznie

Sala koncertowa

Brak biletów
Jakub Józef Orliński & Aleksander Dębicz #LetsBaRock
Koncerty gościnne
202420:00

Jakub Józef Orliński & Aleksander Dębicz #LetsBaRock

Sala koncertowa

Marcin Kydryński prezentuje SIESTA w drodze: TRIBUTE to CESARIA EVORA
Koncerty gościnne
202419:00
Cesaria Evora

Marcin Kydryński prezentuje SIESTA w drodze: TRIBUTE to CESARIA EVORA

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
Masecki / Markowicz / Świeże spojrzenie na muzykę Brahmsa
Koncerty kameralne / Mój Karnet
202419:30
Marcin Masecki i Marcin Markowicz

Masecki / Markowicz / Świeże spojrzenie na muzykę Brahmsa / Koncert kameralny z okazji Międzynarodowego Dnia Muzyki

Sala kameralna

Kup bilet
Familijny koncert przyjazny sensorycznie "Espressivo" / The WHOOP Group
Koncerty przyjazne sensorycznie: „Pianissimo” i „Espressivo”
202419:30
Zdjęcie zespołu The Whoop Group

Familijny koncert przyjazny sensorycznie "Espressivo" / The WHOOP Group

Sala kameralna

Turicum Quartet / Menuet czarownic
Koncerty kameralne / Mój Karnet
202419:30

Turicum Quartet / Menuet czarownic

Sala kameralna

Kup bilet
NOSPR / Alsop / Sumino / Inauguracja sezonu 2024/2025
S2Abonament
202419:30

NOSPR / Alsop / Sumino / Inauguracja sezonu 2024/2025

Sala koncertowa

Brak biletów
Grupa Rodzina mini / Kapela Fedaków
Grupa Rodzina mini
202410:00

Grupa Rodzina mini / Kapela Fedaków / (dzieci 7 – 18 miesięcy)

Sala kameralna

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading